Zaj臋cia pedagogiczne

Zaj臋cia pedagogiczne w KTA LublinZaj臋cia indywidualne, edukacyjne z psychologiem b膮d藕 pedagogiem odbywaj膮 si臋 pi臋膰 dni w tygodniu. Praca opiera si臋 na przygotowanych programach nauczania dostosowanych do aktualnych mo偶liwo艣ci intelektualnych dziecka.

Zaj臋cia prowadzone s膮 nast臋puj膮cymi metodami m.in: TEACCH, M.Ch. Knill, F. Affollter, G. Doman, B.N. Kaufmann, Stosowana Analiza Zachowania, arteterapia.

TEACCH - jest to ca艂o艣ciowy program wsparcia, kt贸ry k艂adzie nacisk na strukturalizacj臋 przestrzeni, takie dostosowanie 艣rodowiska aby OzA czu艂a si臋 mo偶liwie bezpiecznie i mog艂a radzi膰 sobie w otoczeniu jak najbardziej samodzielnie. Opr贸cz strukturalizacji przestrzeni r贸wnie wa偶n膮 spraw膮 jest strukturalizacja czasu dzi臋ki kt贸rej OzA wie jakie aktywno艣ci czekaj膮 j膮 w ci膮gu dnia (plany dnia) oraz w trakcie zaj臋膰 (plany zaj臋膰). Dzi臋ki stosowaniu plan贸w, OzA zyskuj膮 wi臋ksze poczucie bezpiecze艅stwa. W zale偶no艣ci od poziomu funkcjonowania plany mog膮 mie膰 r贸偶n膮 posta膰 np. obiekt贸w, piktogram贸w, zdj臋膰, plan贸w pisanych. Istotnym w prowadzeniu zaj臋膰 jest odpowiednie dostosowanie i zorganizowanie miejsca pracy (przestrzeni aby zmniejszy膰 ilo艣膰 nap艂ywaj膮cych bod藕c贸w wzrokowych, wzi膮膰 pod uwag臋 wra偶liwo艣膰 sensoryczn膮, ewentualne problemy z koncentracj膮 oraz og贸lny poziom funkcjonowania poznawczego) oraz odpowiednia organizacja zadania (jasny pocz膮tek i koniec zadania).

M.Ch. Knill - jest to program aktywno艣ci, kt贸ry rozwija u OzA kontakt spo艂eczny, na艣ladownictwo, ruch i znajomo艣膰 w艂asnego cia艂a. program u艂o偶ony jest w sekwencj臋 powtarzaj膮cych sie na tle akompaniamentu muzycznego - 膰wicze艅.

G. Doman - jest to program stymulacji intelektualnej, kt贸rego celem jest zdobywanie lub poszerzanie wiedzy encyklopedycznej oraz nauka czytania. S艂u偶膮 temu prezentowane dziecku wg. okre艣lonej kategorii bity inteligencji, dzi臋ki kt贸rym dziecko zaczyna kojarzy膰 nazwy z odpowiadaj膮cymi im przedmiotami, kojarzy膰 przedmiot z jego obrazkiem lub ilustracj膮, kojarzy膰 nazw臋 z przedmiotem.

Analiza Behawioralna Stosowana, inaczej Stosowana Analiza Zachowania (skr贸t ABA od ang. Applied Behavior Analysis) ABA jest metod膮, kt贸ra wykorzystuje聽 prawa uczenia si臋,聽 takie jak warunkowania klasyczne i聽 warunkowanie instrumentalne,聽 w pracy z osobami z zaburzeniami rozwojowymi, w tym z autyzmem. Dzisiejsza terapia ABA oparta jest na kilkudziesi臋cioletnim do艣wiadczeniu naukowc贸w i klinicyst贸w. Wykazano pozytywne efekty w zakresie nauczenia os贸b z autyzmem niezb臋dnych umiej臋tno艣ci samoobs艂ugi, jak np. utrzymywania higieny, ubierania si臋 czy jedzenia, jak r贸wnie偶 oduczania zachowa艅 spo艂ecznie niepo偶膮danych. ABA ma zastosowanie r贸wnie偶 w nauczaniu j臋zyka dzieci z autyzmem. Rozwini臋te wiele r贸偶nych podej艣膰, z kt贸rych dwa najwa偶niejsze to uczenie w 艣rodowisku treningowym metod膮 wyodr臋bnionych pr贸b oraz uczenie w 艣rodowisku naturalnym z wykorzystaniem uczenia sytuacyjnego. Obecnie cz臋sto 艂膮czy si臋 terapi臋 behawioraln膮 z terapi膮 poznawcz膮.

Cele uzyskiwane dzi臋ki zastosowaniu formy wsparcia:

  • kszta艂towanie umiej臋tno艣ci samoobs艂ugowych oraz samodzielno艣ci w 偶yciu codziennym,
  • wyr贸wnywanie funkcji poznawczych i deficyt贸w m.in: poprawa umiej臋tno艣ci spostrzegania, odbioru i przetwarzania informacji nap艂ywaj膮cych z otoczenia,
  • wzbudzanie zainteresowania otoczeniem,
  • poznawanie r贸偶nych poj臋膰,
  • poznawanie technik kulturowych: czytanie, pisanie, poj臋cia ilo艣ci, liczenie,
  • usprawnianie og贸lnorozwojowe,
  • stymulacja intelektualna,
  • niwelowanie zachowa艅 agresywnych: autoagresji i agresji skierowanej na inne osoby,
  • usprawnianie sensomotoryczne
Tags: